Mednarodna znanstvena konferenca
TEHNIČNI IN VSEBINSKI PROBLEMI KLASIČNEGA IN ELEKTRONSKEGA ARHIVIRANJA
21. - 23. maj 2025
Hotel Radin, Radenci, Slovenija
Pokrajinski arhiv Maribor tudi v letu 2025 organizira mednarodno konferenco, ki združuje strokovnjake s področja arhivistike, dokumentalistike, upravljanja z gradivom in vse, ki se tako ali drugače ukvarjajo z arhivistiko in upravljanjem z dokumentarnim in arhivskim gradivom in želijo slediti novostim na tem znanstvenem in strokovnem področju. Konferenca vsako leto prinaša novosti na področju teoretičnih osnov arhivske znanosti in dokumentalistike, strokovnih postopkov, raziskovanja, standardov, smernic, dobre prakse, projektov in programov.
Letos smo pripravili zanimiva predavanja domačih in tujih strokovnjakov, ki so namenjena arhivski strokovni javnosti in zaposlenim pri ustvarjalcih arhivskega gradiva.
Program
Prvi dan konference
bomo prisluhnili predavanjem, ki se ukvarjajo z umetno inteligenco in arhivi ter digitalno transformacijo arhivov.
Umetna inteligenca v vsakdanje delo na mnogih področjih vnaša novosti, ki lahko mnoge delovne procese napravijo hitrejše in učinkvitejše. K njeni uporabi pa je potrebno pristopiti z veliko mero razuma.
Uvodni predavatelj, dr. Mladen Borovič iz Fakultete za elektrotehniko, računalništvo in informatiko Univerze v Mariboru bo v uvodnem predavanju osvetlil umetno inteligenco in njeno povezavo s humanistiko v digitalni dobi.
V nadaljevanju bomo prisluhnili referatom v zvezi z uporabo imetne inteligence pri delu na različnih področjih (uporabo pogovornih sistemov, obdelavi gradiva, traskripciji).
V drugem delu bodo predavatelji govorili o digitalni transformaciji arhivov, digitalni kulturi, uporabi arhivskega gradiva ter uvajanju sodobnih tehnologij v delovne procese.
V popoldanskem delu se bomo posvetili temam v zvezi z uporabo arhivskega gradiva ter promocije arhivskih ustanov.
Kolegi iz podjetij Mikrografija d.o.o. in Trevis d.o.o. bodo predstavili najnovejše trende na področju elektronske in klasične hrambe arhivskega gradiva.
Po končanih predavanjih se bomo posvetili gostujoči razstavi z naslovom Najimenitnejših deset. Kot napovednik strokovne ekskurzije pa si bomo v filmskem večeru ogledali dokumentarni film Muzej norosti.
Drugi dan konference
bomo namenili poglobljenim strokovnim temam v sekciji za arhivske strokovne delavce. Letos smo del sekcije namenili materialnemu varovanju arhivskega gradiva, drugi del pa strokovni obdelavi le-tega.
V sekciji za ustvarjalce arhivskega gradiva bomo izvedli delavnico o klasifikacijskih načrtih in sodobnem pisarniškem poslovanju, kjer bodo arhivisti, pristojni za posamezna področja (uprava, pravosodje, vzgoja in izobraževanje, kultura, zdravstvo in sociala) osvetlili klasifikacijske načrte na teh področjih in opozorili na posebnosti. Poseben poudarek bomo namenili tudi zahtevem za vzpostavitev in dolgoročno vzdrževanje sodobnih sistemov razvrščanja ter praktični implementaciji rešitev večdimenzionalnih sistemov razvrščanja, njihove rešitve, izzive in pasti.
V popoldanskem delu si bomo razbistrili misli in strokovne debate nadaljevali na strokovni ekskurziji v Slovenske gorice, kjer smo spoznavali kulturne znamenitosti občine Šentilj.
Tretji dan konference
je namenjen delu arhivov z ustvarjalci arhivskega gradiva in prinaša zanimiva predavanja s koristnimi informacijami. Izpostavljamo naslednje teme:
- Priprava na arhiviranje dokumumentacije novoustanovljenega javnega zavoda - primer javnega zavoda GO! 2025 - Evropska prestolnica kulture
- Kako arhiv in ustvarjalec sodelujeta pri postopkih ureditve papirnega in digitalnega poslovanje - primer Javne agencije za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije
- Kakšne so zakonodajne zahteve pri arhiviranju dokumentacije v primeru stečaja ali likvidacije
- Umetna inteligenca in informacijska varnost
- Prehod v brezpapirno poslovanje - primer Univerze v Mariboru
- Priprava in prevzemanje vzorčnih notranjih pravil - primer Združenja zdravstvenih zavodov Slovenije
- Pravna varnost pri arhiviranju kadrovskih dokumentov
- Zakonske podlage za trajno hrambo kadrovskih dokumentov
- Odgovorno ravnanje z dokumenti
- Kateri dokumenti se odlagajo v personalne mape
- Tvegani dokumenti v personalnih mapah
- Kako digitalizacija kadrovskih postopkov vpliva na hrambo dokumentov
- Izzivi uporabe umetne inteligence v kadrovski službi
Verjamemo, da bodo obdelane teme na mnogih področjih doprinesle k poglobitvi znanja in pripomogle k reševanju zagat, s katerimi se soočajo mnogi ustvarjalci arhivskega gradiva, pa tudi arhivski strokovni delavci.
Povzetki predavanj so objavljeni v KNJIGI POVZETKOV, celotni članki pa bodo izšli v letošnji številki revije MODERNA ARHIVISTIKA.